tisdag 17 juli 2012

Schloß Neuschwanstein

Ajdå. När vi rest runt under tidigare år har maken först planerat optimistiskt, sen har vi kortat av dagsetapperna efter att jag ställt lite skeptiska frågor och så har vi bara haft någon enstaka sträcka som varit lite övermäktig. Jag har kunnat slå mig på bröstet lite självgott sådär, att vi måste ju tänka på att vi reser med barn. Idag är Martin lite skadeglad. Mina beräkningar var lite optimistiska för idag.

Denna dagen, med sträckorna Bayerische Hof i Freising - Schloß Neuschwanstein - Gasthof Printzregent i Marquartstein en bra bit mot Salzburg visade sig vara just felbedömd. Vi trodde nog ändå att vi skulle kunna vara framme i vettig tid, eller åtminstone tidig ikväll, men efter currywurst till lunch gick vi mot biljettförsäljningen. Vi skulle ha gått dit innan lunchen, visade det sig. Slottet (eller slotten, Schloß Hohenschwangau ligger precis bredvid) får man bara gå in i genom att gå en guidad tur och nästa var tre timmar senare! *suck* så vår tur är kl 17:10, på tyska. Slottet är fint, omgivningarna fantastiskt mäktiga och nu ska bara allas humör hålla dagen ut. Men visst, lite ipad-halvtimme i bilen och take-awaykaffe under promenaden upp har hittills varit lyckat, och glass/donut uppe vid slottet.

Jag är egentligen rätt ointresserad av diverse kungligheter men gillar justa stenhögar av olika åldrar och fina interiörer och alldeles strax är det dags att ha närkontakt med Schloß Neuschwanstein!

/15 juli, c:a kl 16:30


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar