onsdag 25 juli 2012

Over The Hills

När vi lämnade Italien för Schweiz gjorde vi på nytt entré till de dramatiska alperna, och det med besked. Jag har personligen aldrig kört på serpentinvägar av denna kaliber förut, klart nervkittlande. Bad och lunch i Campione D'Italia och sedan började kringelkrokandet. Jag var tacksam över att det var schweiziska vägar men uppe i alperna hjälpte det föga. Från byn Disentis/Mustèr i kantonen Graubünden gick färden med darrande gaspedalfot upp till byn Cavardiras och ett BnB/café vid namn Pign Padua. Våra värdar Eveline och Steve var mycket trevliga och på natten blev det tyst och mörkt. Steve, med engelskt ursprung, hade dessutom snappat upp några ord norska, kanske från någon cyklistgäst eller så. Cyklister finns det himla gott om i alperna, förresten. Kan tänka mig att min bror, som har svårartat mountainbikeintresse, skulle gilla det. Jag skulle nog bara uppskatta nedförsbackarna... jag och maken funderade på om man kan ta postbussen upp i bergen och sen åka ner. Eller kanske inte.
Efter alperna var det svårt att hitta något så vackert och nevpirrande under resten av vår vistelse i Schweiz. Om man undviker motorvägarna är färden något längre men även vackrare, så vår GPS fick hjälpa oss att bestämma.


Bilder:




Pign Padua




Framsida




Ko-Ko?




Utsikt!




Byn Cavardiras, med hållplats för postbussen




Söt kyrka i Cavardiras




Pign Padua från vägen



- Posted using BlogPress from my iPad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar