onsdag 25 juli 2012

Lago di Como

När vi hade lämnat Mestre gjord vi ett lyckat badstopp i Iseo, vid Lago di Iseo. Mjukt, varmt vatten och bara gött. Lördagen den 21 juli hade vi således tänkt oss en lugn baddag och kom väl iväg... lite sent. Först styrde vi kosan mot Como, vid Comosjöns västra nedre skänkel. Lago di Como är formad som en antikropp. För att komma till Como från Cantello kör man en sväng in i Schweiz. Staden är fin, med gamla fina stenhus och stor dom i mitten. Jag klarade av ett litet apoteksbesök oxå, för två år sedan köpte jag tandtråd i Frankrike, denna gång var mitt behov skriande av en fotfil. Det mesta går ju med engelska, ordbok och kroppsspråk. Nå, lunchen var bra och turistinformationen öppnade igen kl 14.

Med karta i högsta hugg satte vi oss i bilen. Nu skulle vi leta efter strand! Och som vi letade. Överallt plattformar, staket, båthamnar och väldigt lite strand. Vägen var smal och slingrig, och genom småbyarna otäckt trång. Speciellt när vi fick möte med diverse turistbussar och annat stort... Lyckligtvis hade vi satt oss i den kombination som trots allt funkar bäst, dvs Martin kör och jag är kartläsare och co-driver, tvärtom funkar också, men en smula sämre. Enligt tjejen på turistinformationen är det mest strand längst norrut, men när vi sniglat och nervat oss upp till Menaggio, som ligger ungefär mitt på, så var klockan mycket och det blev inget av badandet. GPS-en ställde vi på en McDonalds hyggligt nära hotellet, och så fick det vara bra med det. Jag gillar att McDonalds i Italien har en riktig espressomaskin...

Bad fick det istället bli på vår väg norrut dagen efter, en kommunal avgiftsbelagd strand i Campione d'Italia, en liten bit Italien vid Lago di Maggiore. Äntligen lite sandstrand!

Como:


Dom



Mur



Dom från andra hållet



Vid turistinformationen/hamnen



Gå gata upp...



...och gata ner!

-Posted using BlogPress from my iPad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar