lördag 3 november 2012

Après une nuit longue - un jour de la technique et les festives :-)

Vi prickade träffsäkert in vintertidsomställningen! Gött, för det gav hela familjen en rimlig chans att vila upp oss. Vi kom iväg lite sent men sedan var siktet denna söndag solklart inriktat på Technische Museum i Kreuzberg. Vi hade med oss goda lunchmackor som vi åt i särskilt picnic-område. Museet är stooort och vi hann inte med hela. Textilhistoria, liten bit av radiohistoria, och vindutställning tog vi innan lunchpausen. Efter flygplan och mer vind kikade vi på en massa båtar, och i ett hörn fanns dels knop-skola, dels lekbar modell av optimist-jolle. Gillar att barnen fick vara lite hands-on, samt pedagogiken i det hela. Till sist spanade vi in lokstallarna, och så fick jag berätta lite för G om kolonialhistoria och slaveri.




Techniche museum - bild snodd från nätet pga jag har så svårt att få till det själv med mina mobilfoton.



Vindmaskin som bland annat används på teatrar..




Vindkonst



Vart ska jag bygga mitt vindkraftverk???




Knopskola -som gammal scout gillar jag detta skarpt!




Båtmodell




Pirrigt högt upp...

Efter japanskt till middag på Restaurang Edo (den var bra, jag åt finfin tonfisk) anslöt vi till firandet av Berlin 775 år. Det firades genom en ljus- och eld-installation på ett fält från typ Berliner Dom till NikolaiViertel, samt i NikolaiViertel, ung.kvarteren kring Nikolaikyrkan mellan kl 19-22. Det firades säkert även på andra sätt, men detta var vad vi råkat se på hemsidan. G var alldeles förundrad över stämningen och olika eldarna som brann, och att det var så många människor som samlats i den kyliga kvällen, och... det var trolsk stämning, jag håller med. Grattis, Berlin, 775 år !


Humboldt-kub...




Ute på fältet - wow



Ute på fältet - närbild




Eldstad med stort styrhjul




Coooool cykel på linbana...


N var trött och henne var det lite svårare att charma. Sista blicken innan U-Bahn var av Fernseheturm. Dit hade vi biljett först på måndagen...




Gute Nacht..

- Posted using BlogPress from my iPad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar